Végre megnéztem egy Fellini filmet! Már nagyon régen készültem erre főleg, hogy mindenhol csak úgy emlegetik “a nagy Fellini”. Kíváncsi voltam, hogy tényleg olyan nagyszerű rendező-e, mint amilyennek állítják és hát… nem csalódtam.
A film nagyon tetszett. Már maga az alaptörténet is érdekesnek tűnt. Egy prostituált, Cabiria rengeteg nehézséget él át, de még így is képes megtartani a hitét és élvezni az Életet. Kíváncsi voltam, hogy Fellini mit hoz ki ebből, különösen, ha arra gondolunk, hogy a filmet 1957-ben készítették és akkoriban (sőt talán még most is) elég rizikós volt prostituáltakról szóló filmet készíteni. De a film hatalmas siker lett, sőt még Oscar díjat is kapott.
Azonban el kell mondanom, hogy a szereplőgárdával kapcsolatban voltak fenntartásaim. Különösen, mikor megtudtam, hogy a főszereplőt Cabiriát Fellini felesége Giulietta Masina játsza. Talán kicsit gonoszul az első gondolatom az volt, hogy a színésznő talán nem is a tehetsége miatt kapta meg a szerepet, hanem a rendezőúrnak kicsit a sajátja felé hajlott a keze. De miután megnéztem a filmet rá kellett jönnöm, hogy erről szó sincs. A színésznő tényleg nagyot alakított, egy rossz szavam se lehet. De ki gondolta volna, hogy egy ilyen pici nőbe ennyi tehetség szorul. Bár az én 157 cm-mel talán csendben kéne maradnom…
A filmnek volt egy érdekes momentuma. Szinkronizálva néztem, de egy jelenetnél a nyelv minden átmenet nélkül olaszba váltott. Később tudtam meg, hogy azt a jelenetet, az irgalmas szamaritánius jelenetét, aki egy zsákkal járja a nyomor negyedet és mindenkinek segít, az egyház nyomására kivágták a filmből. Csak 1990-es években került vissza, bár Fellini nem akarta. Én bevallom nem értem ezt a dolgot.
Egyrészt nem értem miért kellett egyáltalán kivágni. Szerintem nagyon szép jelenet, és a történetet tekintve is fontos, hisz Cabiria ekkor találkozik egy volt, kiöregedett prostituált társával és ekkor látja meg, hogy ő hová juthat. Emiatt kéri meg a Madonnát a zarándoklás alatt, hogy segítsen neki megváltoztatni az életét. Én legalábbis így láttam.
A másik dolog, amit nem értek, és ez szorosan az előzőekhez kapcsolódik, hogy Fellini miért nem akarta visszarakni?
A filmben egyedül az nem tetszett, hogy a végén nem tudjuk meg mi is történik Cabiriával. Hogy alakul a sorsa? Jóra fordulnak a dolgok? Gondolom ez a befejezetlenség is valami művészi dolog, de én, nem tehetek róla, akkor is szeretem tudni, hogy mi lesz a főszereplővel.
A listában még jó sok Fellini film van, aminek miután láttam a Cabiria éjszakáit, nagyon örülök. Már alig várom a többit.
Cabiria éjszakái
2012 július 27. | Szerző: teszti
Végre megnéztem egy Fellini filmet! Már nagyon régen készültem erre főleg, hogy mindenhol csak úgy emlegetik “a nagy Fellini”. Kíváncsi voltam, hogy tényleg olyan nagyszerű rendező-e, mint amilyennek állítják és hát… nem csalódtam.
A film nagyon tetszett. Már maga az alaptörténet is érdekesnek tűnt. Egy prostituált, Cabiria rengeteg nehézséget él át, de még így is képes megtartani a hitét és élvezni az Életet. Kíváncsi voltam, hogy Fellini mit hoz ki ebből, különösen, ha arra gondolunk, hogy a filmet 1957-ben készítették és akkoriban (sőt talán még most is) elég rizikós volt prostituáltakról szóló filmet készíteni. De a film hatalmas siker lett, sőt még Oscar díjat is kapott.
Azonban el kell mondanom, hogy a szereplőgárdával kapcsolatban voltak fenntartásaim. Különösen, mikor megtudtam, hogy a főszereplőt Cabiriát Fellini felesége Giulietta Masina játsza. Talán kicsit gonoszul az első gondolatom az volt, hogy a színésznő talán nem is a tehetsége miatt kapta meg a szerepet, hanem a rendezőúrnak kicsit a sajátja felé hajlott a keze. De miután megnéztem a filmet rá kellett jönnöm, hogy erről szó sincs. A színésznő tényleg nagyot alakított, egy rossz szavam se lehet. De ki gondolta volna, hogy egy ilyen pici nőbe ennyi tehetség szorul. Bár az én 157 cm-mel talán csendben kéne maradnom…
A filmnek volt egy érdekes momentuma. Szinkronizálva néztem, de egy jelenetnél a nyelv minden átmenet nélkül olaszba váltott. Később tudtam meg, hogy azt a jelenetet, az irgalmas szamaritánius jelenetét, aki egy zsákkal járja a nyomor negyedet és mindenkinek segít, az egyház nyomására kivágták a filmből. Csak 1990-es években került vissza, bár Fellini nem akarta. Én bevallom nem értem ezt a dolgot.
Egyrészt nem értem miért kellett egyáltalán kivágni. Szerintem nagyon szép jelenet, és a történetet tekintve is fontos, hisz Cabiria ekkor találkozik egy volt, kiöregedett prostituált társával és ekkor látja meg, hogy ő hová juthat. Emiatt kéri meg a Madonnát a zarándoklás alatt, hogy segítsen neki megváltoztatni az életét. Én legalábbis így láttam.
A másik dolog, amit nem értek, és ez szorosan az előzőekhez kapcsolódik, hogy Fellini miért nem akarta visszarakni?
A filmben egyedül az nem tetszett, hogy a végén nem tudjuk meg mi is történik Cabiriával. Hogy alakul a sorsa? Jóra fordulnak a dolgok? Gondolom ez a befejezetlenség is valami művészi dolog, de én, nem tehetek róla, akkor is szeretem tudni, hogy mi lesz a főszereplővel.
A listában még jó sok Fellini film van, aminek miután láttam a Cabiria éjszakáit, nagyon örülök. Már alig várom a többit.
Oldal ajánlása emailben
X